TWIN-PORT 5
TWIN-PORT 5 projekti puhul on tegemist seeriasse kuuluva viienda jätkuprojektiga. Jätkatakse investeeringutega Muuga-Vuosaari liini arendamiseks, millega tehti algust eelmises, TWIN-PORT 4 projektis. Tegemist on Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF-Connecting Europe Facility, CEF-T-2021-SUSTMOBGEN-MOS-WORKS) kaasabil teostatava koostööprojektiga. Projektis osalevad nii AS Tallinna Sadam kui ka Helsingi Sadam, koordineeriv partner on selles projektis Helsingi Sadam. Projekti periood on 2021-2025 ning kogu eelarve 13,6 mln eurot, toetusmääraga 50%. Tallinna Sadam osa on 5,6 mln eurot, sh EL kaasrahastus 2,8 mln eurot.
Projekti üheks eesmärgiks on uute investeeringute abil viia osa Eesti ja Soome vahel liikuvast rasketehnikast (veokid) Tallinna Vanasadamast Muuga sadamasse, Muuga-Vuosaari liinile. Selleks rekonstrueeritakse Muuga sadama ühe kai ramp ning luuakse laevadelt reovee vastuvõtmise võimekus Muuga sadama kolmel kail.
Parema reisikogemuse loomiseks ning teeninduskvaliteedi tõstmiseks on lähitulevikus plaanis ehitada olemasoleva A-terminali asemele uus energiasäästlik terminal koos parkimismajaga ning uue välisruumi lahendusega. Kompleksis saab olema ka Sadama uus peahoone. Antud projekti raames on plaanis korraldada A-terminali ja selle välisruumi arhitektuurikonkurss ning terminali, parkimismaja ja uue peahoone projekteerimine.
Tallinna Sadama sadamates on juba mitmeid aastaid kasutusel nn targa sadama lahendused, mis võimaldavad sõidukite kiiremat ja sujuvamat liikumist sadama territooriumil nii suundudes laevale kui ka laevalt tulles suundudes linnaliiklusesse. Et pakkuda jätkuvalt head ja kvaliteetset teenust oma klientidele, on planeeritava projekti raames plaanis uuendada targa sadama lahenduse süsteemi tark- ja riistvara ning luua uusi võimekusi.
TWIN-PORT 6
Projekti puhul on tegemist seeriasse kuuluva kuuenda jätkuprojektiga, mille eesmärk on Eesti ja Soome vahelise laevaliikluse keskkonnamõjude vähendamine ning transpordivõimaluste parandamine. Tegemist Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF – Connecting Europe Facility, CEF-T-2023-SUSTMOBGEN-MOS-WORKS) kaasabil teostatava koostööprojektiga, milles AS Tallinna Sadam osaleb koos Helsingi Sadamaga, projekti koordineeriv sadam on Helsingi Sadam. Projekti periood on 2024-2027 ning kogu eelarve 30,8 mln eurot, millest pool kaetakse EL-i rahastusega, teise poole projektist tasuvad sadamad oma vahenditest. Tallinna Sadama eelarve tervest projektist on 20,3 mln eurot, sh EL kaasrahastus 10,15 mln eurot.
Projekti laiem eesmärk on luua kahe sadama vahel rohekoridor, et muuta tulevikus Tallinna ja Helsingi vaheline reisimine ning kaubavedu kliimaneutraalseks. Tallinna Sadam keskendub projekti raames keskkonnasõbralikkusele ja paigaldab Muuga sadamasse kaldaelektriühendused, et ro-ro ja konteinerlaevad saaksid kasutada kaldalt elektrivõrgust saadavat elektrienergiat. Projekti käigus paigaldatakse kaldaelektriühendused Muuga sadama kaidele nr 13, 14, 15, 16 ja 17. Kaldaelektriühenduse paigaldamiseks kaile nr 17 tugevdatakse ka kai esiseina 358 m ulatuses.
Helsingi Sadam on sihiks võtnud Vuosaari sadama arendamise, paigaldades sinna kaldaelektriühendused võimaldatakse ro-ro ja lo-lo laevadel sadamas viibimise ajal vähendada keskkonnamõju, vähendades heitgaase ja mürareostust.
EstMilMob
EstMilMob projekt (nr 101078924 — 21-EE-TM-EstMilMob — CEF-T-2021-MILMOB) on koostöö Tallinna Sadama, Eesti Raudtee, Transpordiameti ning Riigi Kaitseinvesteeringute Keskuse vahel. Tegemist on Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF-Connecting Europe Facility, CEF-T-2021-MILMOB) kaasabil teostatava koostööprojektiga. Projekti periood on 2022-2026, projekti eelarve on kokku 62,3 mln EUR.
Projekti raames on plaanis ehitada Paldiski Lõunasadamasse uus 310 m pikkune kai koos ca 10 ha suuruse tagalaalaga, rekonstrueerida üle 20 km raudteed Tartu─Valga lõigul ning täielikult rekonstrueerida Kanama maanteeviadukt Harjumaal Tallinn-Pärnu-Ikla maantee (E67) ja Tallinna Ringtee ristumiskohas.
Tallinna Sadam ehitab projekti raames Paldiski Lõunasadamasse uue kai (kai nr 6a) pikkusega 310 m ja minimaalse sügavusega -13,5 m koos selle tagalaalaga nii tsiviil- kui militaarotstarbel kasutamiseks. Kai saab varustatud ka 30 m laiuse ja 120 t kandevõimega rambiga ro-ro kaupade laadimiseks-lossimiseks. Koos kaiga rajatakse ka kuni 10 ha suurune tagalaala nii kauba kui militaartehnika käitlemiseks ja ladustamiseks. Tsiviilkasutuse puhul saab olema võimalik käidelda kuivlasti, puistekaupu, suuregabariidilisi kaupu, ro-ro-d, aga suure perspektiiviga saab olema meretuuleparkide ehituse baassadamaks olemine, et toetada tuuleparkide ehitusel vajalike kaupade (sh mastide, generaatorite, labade) transporti. Lisaks tekib võimekus olla hiljem nende meretuuleparkide hooldusel tugisadamaks. Lepingu maksumus on 53,2 miljonit eurot, millest 20 miljonit eurot on Euroopa Komisjoni toetus EstMilMob projekti raames.
