Tallinna Sadama olulised sündmused ja tegusad teod 2024:

2024. aastal kasvasid nii Tallinna Sadama kaubamaht kui reisijate arv

2024. aastal läbis Tallinna Sadama sadamaid enam kui 13 miljonit tonni kaupa ja üle 8 miljoni reisija. Aasta kokkuvõttes kasvas kaubamaht 4,4% ja reisijate arv 3,6%. Laevakülastuste arv kasvas 1,4%, suurenedes 7127 külastuseni. Eesti mandri ja suursaarte vaheline reisijate arv kasvas 2,1% ja sõidukite arv 3,6%. Jäämurdja Botnica prahipäevade arv kahanes 4,3%, laeva kasutusmäär oli 60%.

 

Tall Ships Races regatt peatus Vanasadamas

2024.aasta suvel võõrustas Tallinna Sadam maailmakuulsat purjelaevade regatti Tall Ships Races. Vanasadam täitus suurte ja uhkete purjelaevadega, pakkudes külastajatele ainulaadset võimalust avastada merendustraditsioone. Üritus tõi Tallinna tuhandeid külastajaid ja andis märkimisväärse panuse linna turismimajandusse.

Tallinn sai Sail Training Internationali peaauhinna „𝐻𝑜𝑠𝑡 𝑃𝑜𝑟𝑡 𝑜𝑓 𝑡ℎ𝑒 𝑌𝑒𝑎𝑟 2024“ pälvides tunnustuse tänu suurepärasele korraldusele ja 150 noore osalemise rahastamisele aastatel 2023 ja 2024.

Kliimaministeerium tunnustas TallShipRaces korraldust  „Aasta merendusteo“ tiitliga  rahvusvahelise regati Eestisse toomise, merepeo korraldamise ning merendushuvi õhutamise eest, mis on olnud aastate pikkuse töö tulemus.

Eesti Pimedate Liit andis auhinna „Aasta tegu 2024” – selle tunnustuse tõi suursündmuse ligipääsetavaks muutmine erivajadustega, sealhulgas nägemispuudega inimestele. Üritusel rakendati spetsiaalseid lahendusi, nagu näiteks giiditeenused ja taktiilsed abivahendid, et tagada kõigile osalemisvõimalus.

 

Vanasadama trammiliini avamine

Vanasadama trammTallinn linn koos Tallinna Sadamaga avas kauaoodatud trammiliini, mis ühendab sadamaga südalinna ja vanalinna ning Tallinna teised  tähtsamad transpordisõlmed –rongijaama, bussijaama ja tulevikus ka lennujaama.  Uus trammiliin tagab mugavama ja keskkonnasõbralikuma ligipääsu sadamale nii sadamapiirkonnas  töötajatele, kohalikele elanikele kui ka turistidele.

Tallinna Sadama vaatest ei ole uus trammiliin pelgalt transpordiühendus, vaid samm Tallinna tänapäevasema ja keskkonnasõbralikuma linnakeskkonna suunas. Lähitulevikus tuleb Vanasadama kinnisvaraarendusega seonduvalt sadama ja Linnahalli ümbrusse ca 3500 uut elanikku ning  pea 10 000 uut töökohta. Nende teenindamine ühistranspordiga on väga oluline, et vähendada linnas isiklike sõiduautode lisandumist ja kasvavaid ummikuid.

 

Vanasadamat külastasid talvekruiisid

Üle pikkade aastate külastas detsembris Tallinna Vanasadamat kahel korral  luksuslik kruiisilaev Le Commandant Charcot. On äärmiselt  tore, et  üle mitmete aastate saab näha  just talveperioodil meie pealinnas ja lähiümbruses liikumas kruiisireisijad. Talvised kruiisid pakuvad võimalust nautida põhjamaist talveilma, jõuluehtes vanalinna ning seiklusi talvises looduses.

2024.aastal oli  kruiisilaevade külastusi Tallinnas kokku 100 – see  on 10 külastust rohkem kui eelmisel aastal.  Ligi 150 tuhandest kruiisituristist 44% olid Saksamaa kodakondsed, 23% Ameerika Ühendriikide ja 16% Suurbritannia kodanikud.  Erinevaid laevasid oli hooaja vältel kokku 43, neist esimest korda külastasid Tallinna 10. Kuigi reisijate ja külastuste arv ei ole veel kriisieelse ajaga samal tasemel, on märkimisväärselt pikenenud laevade peatumisajad ja kruiisihooaeg, suurenenud korraldatud ekskursioonidest osavõtt ning kaugematest riikidest pärit kruiisireisijate arv.

 

Toimus Marinehäkk

Septembrikuus toimus TalTechi Eesti Mereakadeemia ja Tallinna Sadama koostöös MarineHäkk, mis tõi kokku tudengid, teadlased ja eksperdid, et lahendada Läänemere keskkonda puudutavaid olulisi väljakutseid.

Tänavuse 12-tunnise häkatoni keskmes oli Fin-Est rohekoridor, mis viitab kliimaneutraalsete ja jätkusuutlike lahenduste edendamisele meretranspordis Eesti ja Soome vahel. Marinehäki väljakutsed  keskendusid liiklusvoo juhtimisele ja kergliiklusvahendite kasutamisele sadamas, jäätmete sorteerimise tõhustamisele, sadamat kasutavate ettevõtete andmevahetuse süsteemide loomisele, samuti õhukvaliteedi mõõtmisele ja kaide materjalide vastupidavuse suurendamisele.

Võitja tiim pakkus välja uudse lahenduse sadamarajatiste ehitamiseks. Tulevikus on võimalik sadamarajatiste ehitamisel kasutada taaskasutatud polümeerkomposiidist valmistatud sulundseinaelemente, mida praegu valmistatakse terasest. Teisele kohale tulnud hüperspektraalkaamera  abil õhukvaliteedi mõõtmise lahendus võimaldab reaalajas jälgida ja prognoosida sadamate õhusaastet.

Mereakadeemia tunnustas Tallinna Sadamat kui Mere(akadeemia) sõber 2024.

 

Käivitusid FIN-EST rohekoridori projektid

Fin-Est rohekoridori loomine on osa Eesti ja Soome vahelisest koostööst, mille raames allkirjastati 2023. aastal vastastikuse mõistmise memorandum Tallinna Sadama, Helsingi sadama, Tallinna Linna, Helsingi linna, laevafirmade Tallink, EckeröLine ja Viking Line ning Kliimaministeeriumi vahel. Selle peamine eesmärk on kiirendada üleminekut kliimaneutraalsetele liikumisviisidele ning vähendadai keskkonnamõjusid, pakkudes samal ajal jätkusuutlikke ja tõhusaid reisijate- ja kaubaveo lahendusi.

Oktoobris 2024 tegi FIN-EST Rohekoridori juhtkomitee olulise sammu kliimaneutraalse meretranspordi edendamiseks Soome lahel, kinnitades 19 ühisprojekti nimekirja, mille hulgas on näiteks erinevad uuringud rohekütuste kasutuselevõtuks ja süsiniku püüdmiseks, sadamate nullheitmega infrastruktuur arendused, jäätmekäitluse täiustamine suurendamaks ringlussevõttu nii laevade kui reisijate tekitatud jäätmete parema sorteerimisena, aga ka jalgrattaturismi edendamine muutes rattateekonnad linnadest laevadeni ja vastupidi mugavamaks.

 

Uus keskkonnasõbralikum metanoolikütusel konteinerliin

Juulis  avati uus konteinerlaevaliin, kui Muuga sadamasse jõudis  biometanooli jõul liikuv konteinerlaev Eco Maestro. Laev sõidab Green Finland X-PRESS (GFX) liinil külastades oma   teekonnal Rotterdami, Antwerpeni, Kotka, Helsingi (Vuosaari) ja Muuga sadamat. Eco Maestrot tangitakse biometanooliga ehk taastuvkütusega, mis toodab kuni 65 protsenti vähem kasvuhoonegaase kui tavapärane laevakütus. Aasta jooksul lisandus liinile ka teine laev Eco Levant.

Rohetehnoloogiate ja kestlike lahenduste areng laevanduses toetab laiemalt Tallinna Sadama eesmärki kliimaneutraalsuse saavutamiseks ning loob uusi ärivõimalusi logistikasektorile. Tänu uue konteineriliini avamisele tekib Eesti eksportööridele ja importööridele keskkonnasõbralikkuse kõrval ka täiendavat regulaarsust ja mugavusi oma kaupade toimetamisel Euroopasse ja Euroopast.

 

LM-terminali rajamise kokkulepe

Tallinna Sadam sõlmis kokkuleppe JetGas OÜ-ga veeldatud metaani terminali rajamiseks Muuga sadamasse. Uus terminal ja koostöö JetGas’iga toob Tallinna Sadamale  täiendavaid laevakülastusi ja kaubamahtusid ning loob võimalusi transpordisektorile keskkonnasõbralikematele kütustele üleminekul. Lepingu kohaselt ehitab JetGas etapiviisiliselt hiljemalt aastaks 2030 kuni viie mahutiga veeldatud metaani terminali koos kailiini ühendava torustikuga. Projekt toetab Euroopa Liidu kliimaeesmärke ja suurendab regiooni energiajulgeolekut.

 

Suured veosed ja võimekuse suurendamine kaubasadamates

Esteve võttis Paldiski Lõunasadamas kasutusele 150-tonnise Liebherr mobiilkraana, võimaldades teha kuni 200-tonnised tõsted tandemis teise sadama mobiilkraana Gottwaldiga. Uus kraana suurendab Esteve ja Paldiski Lõunasadama efektiivsust ja võimekust käsitleda ning manööverdada erinevaid veoseid.

Kevadel saabusid Paldiski Lõunasadama kaudu Eesti suurima maismaa tuulepargi Sopi-Tootsi tuulikute komponendid. Tuulikute valmistaja Nordex tõi tuulikute osad Aasiast laevadega Eestisse mitmes jaos. Enefit Green käivitas novembris  Põhja-Pärnumaal Sopi-Tootsi taastuvenergeetika ala, kuhu paigaldati kokku 38 tuulikut ja 112 000 päikesepaneeli. Park hakkab aastas tootma ligi 750 gigavatt-tundi taastuvelektrit. Selline kogus katab umbes kümnendiku kogu Eesti aastasest elektritarbimisest..

HHLA TK võttis Muuga sadamas  kasutusele uue  ja Baltikumis ainulaadse Mantsineni mobiilse hüdrokraana, millel on kombineeritud elektri- ja diislimootor.

 

TWIN-PORT VI ja teiste EL projektide  toetus

Euroopa Liit kiitis heaks 15,4 miljoni eurose rahastuse Tallinna ja Helsingi Sadama ühisprojektile TWIN-PORT VI. Nelja-aastane projekt on jätk kahe sadama omavahelisele koostööle, mille eesmärk on Eesti ja Soome vahelise laevaliikluse keskkonnamõjude vähendamine ning transpordivõimaluste parandamine. Tallinna Sadam keskendub projekti raames keskkonnasõbralikkusele ja ehitab Muuga sadamasse kaldaelektriühendused, et ro-ro ja konteinerlaevad saaksid kasutada kaldalt elektrivõrgust saadavat elektrienergiat. Helsingi Sadam on sihiks võtnud Vuosaari sadama arendamise.

Lisaks said heakskiidu INTERREG BSR programmist Tallinna Sadama osalusel koostööprojektid  H2deri@BSP ja Circular Ports. Mõlema projekti juhtpartner on HPA Consulting.

H2deri@BSP  projekt hõlmab endas vesiniku ja vesiniku derivaatide hoiustamise, punkerdamise ja käitlemisega seotud analüüse. Tallinna Sadama huvi on  uurida projekti raames võimalusi olemasolevate naftaterminalide superstruktuuri kasutamise võimalikkusest rohekütuste ladustamiseks ja käitlemiseks.

Circular Port 2025-2028 raames uuritakse võimalusi laeva- ja sadamates tekkivate jäätmete ringlusse võtmisest. Tallinna Sadama huvi on muuhulgas süsiniku püüdmise võimaluste uurimine.

 

Tallinna Sadama vananenud IT seadmed saavad uue kasutuse

Tallinna Sadam on astunud järgmise olulise sammu oma kestlikkuse eesmärkide saavutamise teel, liitudes ettevõttega GreenDice, et väärindada kasutatud IT-seadmeid ja edendada vastutustundlikku tegevust. GreenDice võimaldab meil tõsta elektroonikajäätmete käitlemise taset, suunates kasutusest välja langevad seadmed esmalt hoolduse järel korduvkasutusse kogukondadesse ning seejärel efektiivsesse ringlussevõttu. Samuti võimaldab GreenDice jälgida seadmete teekonda nende kasutusest kuni materjalide ringlussevõtuni.

 


Tütarettevõtete olulisemad sündmused ja tegusad teod:


 

Aasta tähtsündmus – TS Laevad teenindab Saaremaa ja Hiiumaa parvlaevaliine ka järgmisel hankeperioodil

TS Laevad sõlmis Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumiga sõitjateveo avaliku teenindamise lepingu veoteenuse osutamiseks seitsmeaastaseks perioodiks, ajavahemikul 01.10.2026– 30.09.2033.


Jaanuaris osutas Parvlaev Tõll jäämurdeteenust

3. jaanuari hommikul said TS Laevad abipalve aidata kaubalaev Friendlandi, mis jäi teekonnal Lätist Soome Naantali sadamasse Väinameres Raugi liinide lähistel jäässe kinni.


Juunikuus toimus taas Saaremaa liinil raadio Sky Plus eetripäev

Koostöös R-Kioskiga läksid terve pika päeva jooksul Eesti ühe populaarseima raadiojaama Sky Plus saated eetrisse parvlaeva Piret pardalt. Raadioeeter täitus üle kogu Eesti nii TS Laevade, R-Kioski kui Saaremaa ja Hiiumaa uudistega.


Vaatamata reisijate rekordile jaanipäeval suuri järjekordi ei tekkinud

Parvlaev Regula oli sel suvel Saaremaa liinis abiks tavatult lühema perioodi, 20. juunist 18. augustini, õnneks oli jaanipäeval Regula töös ja pikki järjekordi sel korral ei tekkinudki.


TS Laevade juhatuse liikme ja laevandusvaldkonna juhi Guldar Kivro volitusi pikendati

Tallinna Sadama tütarettevõtte TS Laevad nõukogu pikendas juhatuse liikme Guldar Kivro volitusi kolmeks aastaks alates 09.12.2024.


TS Laevad liitus Hiiumaa turismiklastriga

TS Laevadele on väga oluline koostöö kohalike kogukondadega ning nii liitus TS Laevad 2024. aastal Hiiumaa turismiklastriga, et ühiselt saarel toimuvat veelgi rohkem ja laialdasemalt kommunikeerida.


Parvlaevadele teostati remonttöid nii dokis kui kohapeal

Parvlaev Tõll käis 2024. aasta kevadel korralises dokis ning erakorralises dokis detsembrikuus, samuti läbis sügisel korralised dokitööd parvlaev Leiger. Parvlaeval Piret vahetati sügisperioodil peamasinaid sadamas kohapeal. Parvlaev Regula asendas tööde ajal kõiki laevu.



Jäämurdja Botnica käis suvetööl Ühendkuningriigis

TS Shippingu multifunktsionaalne laev Botnica oli maist juulini suvetööl Ühendkuningriigis energiaettevõtte BP Exploration Operating Company Ltd juures.


Jäämurdja Botnica sõlmis suveperioodi prahilepingu Baffinlandiga aastateks 2024-2028

TS Shipping  ja Baffinland Iron Mines Corporation pikendasid 2018. aastal sõlmitud lepingut multifunktsionaalse jäämurdja Botnica prahtimiseks eesmärgiga abistada kaubalaevu Kanada arktilistes vetes.


TS Shippingu juhatuse liikme Damir Utorovi volitusi pikendati

Tallinna Sadama tütarettevõtte TS Shipping nõukogu pikendas juhatuse liikme Damir Utorovi volitusi kolmeks aastaks alates 06.07.2024.


Botnica sai uue kapteni

21. novembril alustas Botnica kaptenina Kalle Kärner, kellel on laialdased teadmised ja kogemused merendusvaldkonnas.


Botnica alustas talvetööd  

20. detsembril alustas laev jäämurdeteenuse osutamist vastavalt lepingule Transpordiametiga. Oluliseks muudatuseks sai operaatori funktsioonide üleminek Transpordiametilt Riigilaevastikule alates 1. jaanuarist 2025.


Uue tehase avamine

Tallinna Sadama sidusettevõte ja Eesti üks juhtivatest jäätmekäitluse ettevõtetest Green Marine AS  avas oktoobris Maardus uue ehitus- ja lammutusjäätmete käitustehase, mis viib ehitusjäätmete ringlussevõtu uuele tasemele. Tehase kaasaegse tehnoloogia abil saab tõhusamalt ja keskkonnasõbralikumalt ehitusjäätmeid taaskasutada ning ringlusesse suunata.

Vaata lisaks