Aasta betoonehitis 2021 on Vanasadama kruiisiterminal

Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit ja Eesti Betooniühing valisid aasta betoonehitiseks Tallinna Sadama kruiisiterminal, mis valmis Salto AB OÜ (Maarja Kask, Ralf Lõoke, Ragnar Põllukivi, Marja Viltrop, Margus Tamm) ja Stuudio Tallinn OÜ (Villem Tomiste) koostöös.

Žürii sõnul on kruiisiterminal silmapaistev multifunktsionaalne hoone, kus on suurepäraselt näha betooni mitmekülgsed kasutusvõimalused. Žürii esimees Aadu Kana tunnustas AS Tallinna Sadamat, kes on tema hinnangul teinud väärt teo, avades sada aastat linnakodanikele suletud olnud Tallinna ranna-ala atraktiivsel moel nii linlastele kui meie külalistele.

Tallinna Sadama projektijuhtimise osakonna juhataja Riho Joala kommentaar:

Kruiisiterminali projekteerimis- ja ehitusprotsess oli väljakutseks kõigile projekti osapooltele, kuna seatud eesmärk – ehitada vahetult ranna-alale aastaringselt kasutatav esinduslik, ajas kestev ja energiasäästlik kruiisiterminali hoone koos avaliku promenaadiga – on juba oma olemuselt keerukas ning ambitsioonikas ettevõtmine. Parima arhitektuurse lahenduse seatud eesmärgi saavutamiseks pakkusid välja SALTO arhitektuuribüroo ja Stuudio Tallinn arhitektid, kes paigutasid avaliku linnaruumina toimiva promenaadi terminali katuse tasandile ja pikendasid seda kuni nn Loodemuuli tipuni, kasutades seejuures ära ka ajaloolise kaitserajatise müüri. Promenaadi puhul on tegemist täiesti omalaadsel moel Tallinna kesklinna avamisega merele, kuna kõnealune piirkond, kust avanevad hingematvad vaated nii Tallinna lahele, laevadele, Pirita teele kui vanalinnale ja Kalarannale, aga ka sadamategevusele on olnud seni linnakodanikule suletud.

Tallinna Sadama jaoks on projekti algusest peale olnud äärmiselt oluline, et kogu kruiisiterminali hoonekompleks ja avalik promenaad oleksid võimalikult ekspluatatsioonikindlad arvestades nii keskkonnatingimusi, kasutusotstarvet kui avalikust linnaruumist tulenevaid nõudeid materjalidele ja kasutusohutusele. Selles kontekstis oli ehedate materjalide nagu betooni, alumiiniumi, klaasi ja naturaalse puidu koosluse kasutamine igati asjakohane.

Kuna kruiisiterminal ja promenaad asuvad vahetult mere kaldal ning on seeläbi avatud soolase merevee, tormituulte ja jäite otsestele mõjudele oli raudbetooni kui antud keskkonnatingimustesse kõige paremini sobiva materjali kasutamine sisse kirjutatud juba tellija poolsesse projekteerimise lähteülesandesse. Arhitektid koostöös inseneridega andsid projekteerimistööde tulemusena sellele oma kordumatu kuju ja vormi ning ehitustööde peatöövõtja AS YIT Eesti koostöös betoonitööde alltöövõtjatega realiseeris selle viisil, mida kõik linnakodanikud saavad täna nautida ja soovi korral ka kriitilise pilguga hinnata.

Lisaks avalikus linnaruumis näha olevatele promenaadi betoonkonstruktsioonidele ei ole vähem olulised ka terminali hoones sees olevad betoontarindid. Pean siinkohal silmas eelkõige terminali suure saali põrandat, kus ca 2000 m2 ulatuses on eksponeeritud nii naturaalset kui musta pigmendiga ja eeskujuliku  pinnatöötlusega betoonpõrandat ja -treppe, mis on köitnud juba ka valdkonna ekspertide tähelepanu.

Sama oluline kui arhitektuurne esinduslikkus ja funktsionaalsus on tänasel päeval ka tehniliste lahenduste energiatõhusus ja keskkonnasõbralikkus. Lisaks juba elementaarseks muutunud tehnilistele lahendustele tuleb kruiisiterminali puhul esile tuua innovatiivset merevee põhiselt toimivat kütte- ja jahutussüsteemi, mille südameks on unikaalse tehnilise lahendusega raudbetoonkonstruktsioonis plaatsoojusvaheti, mis näitas väga hästi oma toimivust nii tänavusel külmal talvel kui 2021. aasta erakordselt soojal suvel. Kõnealuses merevee soojusvahetis on betoon kui materjal leidnud väga otstarbekat kasutust, kuna lisaks betooni headele mehaanilistele omadustele ekspluatatsioonikindluse tagamisel on sihtotstarbeliselt kasutusel ka selle materjali suur soojusmahtuvus.

Üks oluline fakt veel – katusepromenaadiga kruiisiterminal on Tallinna Sadama esimene objekt, milles on rakendatud Tallinna Sadama enda nii taristu kui hoonete BIM nõudeid. Kogu valminud ehitise sh kõigi betoontarindite teostusdokumentatsiooni mahus anti AS YIT Eesti poolt tellijale üle ka nendele nõuetele vastav terviklik teostusmudel katusepromenaadiga kruiisterminali hooldamiseks ja haldamiseks vajaliku informatsiooniga.

Kokkuvõtvalt tuleb tunnistada, et vaatamata pikale ja erinevaid väljakutseid pakkunud projekteerimis- ja ehitusprotsessile on valminud Tallinna kesklinna täiesti uue kvaliteediga linnaruum, kus on võimalik nautida ja hinnata Eesti betoonikunsti tänast taset.

Tallinn on merelinn ning Tallinna Sadama eesmärk on  olnud tuua linn sadamasse avades mereääre linnakodanikele sealjuures aga säilitades sadamategevuseks vajalike funktsioonide toimimine. Kutsume kõiki mereäärde kruiisipromenaadile!

 

Vaata lisaks