Tallinna Sadam avas reedel D-terminali uue hoone, aastas kuute miljonit reisijat teenindav Eesti suurim merevärav sai 18,5 miljonit eurot maksvate ümberehitustööde käigus uue ja kaasaegse välimuse ning mitmeid keskkonnasõbralikke energialahendusi kasutav hoone kogupind suurenes ligi kaks korda 14 000 ruutmeetrini.
“Seadsime D-terminali uuendamisel oma eesmärgiks luua Tallinna ja Eesti külalistele ning ka siit laevale suunduvatele Eesti inimestele tänapäevane ja mugavusi pakkuv hoone – nüüdseks valminud terminalihoones on reisijate kasutuses märkimisväärselt suuremad oote- ja istumisalad, lisandunud on laste mänguväljak ning rohkem on ruumi kohvikutele ja kauplustele,” lausus Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm.
Reisijamugavuse kõrval oli Valdo Kalmu sõnul D-terminali uuendamise juures prioriteediks säästlikkus – näiteks katab hoone energiavajaduse osaliselt päikeseelekter ning sisekliima juhtimine toimub välistemperatuurist sõltuvalt automaatselt.
“Rõõmustav on veel ka see, et avame uue ja avara terminali ajal, mil näeme üha taastuvat reisihuvi Tallinna vastu – juulis ulatus Vanasadamat läbivate reisijate arv juba ligi pooleni mullusest mahust,” lisas Kalm.
D-terminali ehituse peatöövõtja Nordeconi juhatuse esimehe Gerd Mülleri sõnul oli hoone kaks aastat kestnud ehitustöödel peamiseks väljakutseks tööde korraldamine selliselt, et samaaegselt saaksid liikuda ka reisijad. “Täname kõiki reisijaid nende kannatlikkuse eest ning usume ühtlasi, et vastvalminud kaasaegne ja valgusküllane hoone saab meeldivaks peatuspaigaks kõikidele Tallinna saabujatele ning siit väljuvatele reisijatele.”
„Meil on väga hea meel, et viimaks on vääriliselt korda saanud ka Eesti suurim värav, mille kaudu liigub aastas miljoneid reisijaid. Uuenenud terminal võetakse Tallinki reisijate poolt kindlasti väga positiivselt vastu ning uus modernne sadamakeskkond muudab laevareisid tulevikus kindlasti veelgi meeldejäävamaks ja mugavamaks,“ lausus Tallink Grupi juhatuse esimees Paavo Nõgene.
D-terminali sisekujunduses on kasutatud kaasaegseid materjale, naturaalset puitu ja heledaid toone ning akendest avanevad kaunid vaated nii vanalinnale kui sadama-aladele. Esimesele ja teisele korrusele on paigaldatud kokku 3000 ruutmeetri ulatuses puidust ripplaed ning kolmandal korrusel on jällegi Eestis harvaesinev akustiline vildist ripplagi. Terminali väliskülge ilmestab klaasist ja metallvõrgust topeltfassaad.
Terminalihoone esimesel korrusel võtab reisijaid vastu avar aatrium ja kauplused, uudistada saab interaktiivset Eesti turismiatraktsioone tutvustavat seina. Teisele korrusele viivad kaldteed piletikassade ja check-in alale. Reisijate ootesaaliga terminali kolmandale korrusele paigaldatakse aasta lõpus ka avaliku ruumi kunstiteosena Eveli Variku taies “Päikese all“.
1996.aastal avatud D-terminali läbib tava-aastatel üle kuue miljoni inimese ning terminal teenindab Tallinki Soome ja Rootsi liini reisijaid. Rekonstrueerimistööd algasid 2018. aasta suvel, hoone arhitektuurse ja sisearhitektuurse projekti koostasid osaühingu R-KONSULTarhitektid Irina Raud, Ain Kalberg, Anna Temmo ja Erkki Tammeleht. Ehituse konstruktsiooni ja eriosad projekteeris SWECO Projekt AS ning elektri, nõrkvoolu ja automaatika Rausi OÜ. Terminali ja tehnosüsteemide projekteerimisel kasutati uuenduslikku mudelprojekteerimise (BIM) meetodit.
D-terminali rekonstrueerimist kaasrahastab Euroopa Liit Euroopa Ühendamise Rahastu projekti TWIN-PORT 2 nr 2014-EU-TM-0087-M raames.
Fotod ( fotograaf Raul Mee) D-terminali avamisest.