Tallinna Sadam meelitab inimesi mere äärde

Olles Eesti suurim turismivärav, mida tavapäraselt läbib aastas ligikaudu 10 miljonit inimest, seostub Tallinna Vanasadam eeskätt kohaga, kust saab alustada oma järjekordset puhkuse- või tööreisi. Alates sellest sügisest on oodatud Tallinna Sadama D-terminali esisele lisaks Tallinna külalistele aga ka kõik linnaelanikud, et nautida mereäärset linnamelu koos sinna juurde kuuluva roheluse ning vabaaja veetmise võimalustega.

Tuletage meelde tunnet, kui olete peale reisimist jõudnud lõpuks oma sihtpunkti ning astute esimest korda värske õhu kätte. Esmamuljed loevad, olgu selleks lennujaamade taksoparklad või hoopis rongijaama jäätiseputkad. Nüüd kujutage ette, et saabute laevaga Tallinna Sadama D-terminali – mis kujutelm silme ette joonistub?

Kui silme ette kangastus varasem asfalt- ja betoonkivisillutisega täies ulatuses autokeskne väljak, siis see on nüüdseks jäänud minevikku.  Tallinna Sadam on võtnud eesmärgiks kõiki külastajaid ja linnaelanikke positiivselt üllatada ja loonud D-terminali esisele platsile linnaruumi, mis meelitaks mere äärde ja sadamasse ka siis, kui parasjagu pole vajadust laevale minna või sealt tulla.

D-terminali esise taassünd ja linnaelanikele avamine on kruiisipromenaadi ja Admiraliteedi silla kõrval järjekordne samm kogu Vanasadama piirkonna arendamisel ja kesklinnaga ühendamisel. Järgmiste Vanasadama linnaruumi projektidega jätkub paremate ühendusteede loomine, mis tulevikus võimaldab nii reisijaid kui ka kõik teised jalakäijad ja ratturid sujuvalt ja mugavalt ühendada liikumisteedega kesklinna, Kalamaja ning Kadrioru suunal.

Mõnus paik kohtumiseks ja avalikeks sündmusteks

Iga sadama terminali vahetu ümbrus on eelkõige oluline logistiline sõlmpunkt, kus tahestahtmata tuleb leida piisav ja samas optimaalne linnaruum jalakäijate ja jalgratturite ning ühistranspordi, turismibusside, taksode ja reisijaid transportivate sõiduautode turvaliseks liikumiseks ning lühiajaliseks parkimiseks. Rajatud lahenduse sünnile eelnes väga pikk alternatiivlahenduste analüüs ja projekteerimistööde etapp, kuhu olid kaasatud kõik huvitatud osapooled, kes soovisid selles küsimuses sõna sekka öelda.

D-terminali esise platsi uuendamise keskmeks võib nimetada jalakäijaid, rattureid ning rohelust. Ümberkujundatud ala suurus on ligi 5,2 ha, mille puhul on tegemist uue keskkonnaga, mis hõlmab endast D-terminali esist, Lootsi kvartali esist ning Reidi teed promenaadiga ühendatavaid alasid, pakkudes mitmekülgseid võimalusi kõigile ala külastavatele inimestele.

Senisel 4500 m2 suurusel parkla alal, Lootsi kvartali ja Seaport hotelli vahel, ei ole enam mitte ühtegi parkimiskohta. Kochi aitade ette tulevad võrkkiiged ja food truck’id. Olemas on mitmekülgsed võimalused korraldada üritusi, näiteks jõuluturge või suveõhtu sündmusi.

Tallinna Sadama soov on, et nii kohalikud kui ka turistid kasutaksid ala aktiivselt ning käiksid meelsasti sadamas mere lähedust ja sadama saginat nautimas ning kasvõi rattaga sõitmas. Eesmärk on tuua meri linnale lähemale, ühendades juba linnakodanike südamed võitnud Pirita ja Reidi tee ning Kalaranna promenaadi, samal ajal pakkudes omanäolist  peatuspaika, kus hetkeks puhata või sõpradega kohtuda

Hubasuse loomiseks on istutatud alale ka üle 100 puu ja 3500 põõsa. Lisaks on kaitseks vihma eest ehitatud varikatus, rajatud on mitu rohelist väljakut, välilava ja põnevalt kujundatud ajalooline Tõrvaköögi asukoht. Lastega peredele teeb jalutuskäigu mere ääres vaheldusrikkamaks eraldi loodud mänguala. Admiralisilla lähedal on mereteemaline vabaaja veetmise koht batuutide, kõlatorude ja istumiskohtadega.

Sujuv liiklemine kõigi transpordivahenditega

Kõigile külastajatele ohutu keskkonna loomise eesmärgil on alal minimeeritud jalakäijate ja autotranspordi peamiste liikumisteede lõikumisi. Kohtades, kus see on vältimatu, on eritüübiliste katendite ja turvapollaritega markeeritud võimalikud ohualad. Ratturitele on loodud mugavad liikumisteed, mis võimaldavad lihtsasti sõita nii Pirita kui ka Põhja-Tallinna suunal. Lisaks on ratturitele rohkem kui 130 rattaparkimiskohta, neist enamik terminalihoone kõrval varikatuse all.

Selle kõige juures ei ole unustatud ka inimesi, kes vajavad kiiret ja sujuvat ligipääsu laevale ja laevalt linna. Arvestamaks olukordadega, kus tunni-kahe jooksul võib sadama-alal olla kuni 5000 inimest, siis on nende transpordi tagamiseks bussiparkla, taksode parkla ning sõidukitele lühiajaline Kiss & Sail parkimine. Sujuvama liiklusvoo eesmärgil on muudetud ka Uus-Sadama tänava ning bussipeatuste asukohta. Tulevikus trammiga liikuda soovijatele on võimalik minna üle Admiralisilla A-terminali  ette, kus valmib uus trammipeatus 2025. aasta alguses.

Laevaga reisile minnes ja sealt tulles tasub nüüd igatahes aega varuda. Uuendatud D-terminali esile pakub küllaldaselt uudistamist või lihtsalt mõnusat aja maha võtmise võimalust.  Atmosfäär on rahustav ning unistused merele pääsemisest kerged tekkima. Puhkama ei pea vaid palmipuude all – sadamasse istutatud pärnad ja pihlakad sobivad lõõgastumiseks ideaalselt.

Teretulemast mereäärde!

Vaata lisaks