Tallinna Sadam sõlmis lepingu jäälõhkuja Botnica ostuks

AS Tallinna Sadam sõlmis kolmapäeval Soome laevafirmaga Arctia lepingu 1998. aastal valminud jäämurdja MSV Botnica ostuks, jäämurdja ostuhind on 50 miljonit eurot.

“Ostutehinguks vajalikud finantsvahendid kaasame mõneaastase laenu näol kommertspankadelt,” lausus Tallinna Sadama finantsjuht Marko Raid. Tulevikus soovib Tallinna Sadam laenu Põhjamaade Investeerimispanga (NIB) kaasabil kuni kümneaastase perioodi peale refinantseerida.

“Tegemist on mõlema ettevõtte seisukohalt tervitatava tehinguga, mis tuleb kasuks kogu Soome lahe laevaliiklusele. MSV Botnica ongi algselt ehitatud jäämurdetöödeks Soome lahes ja meil on hea meel selle üle, et alus jätkab seda tööd ka edaspidi,” ütles Arctia juhatuse esimees Tero Vauraste. “MSV Botnica on aastaid tegutsenud karmide Soome talvede tingimustes, samuti on laev end tõestanud ka mitmetel teistel meredel.”

Vauraste sõnul on laeva müük osa ettevõtte strateegiast leida pikaajaline lahendus iga Arctia laevastikku kuuluva aluse osas.

Soome laevafirmalt soetatud jäämurdjaga hakkab Tallinna Sadam jäämurdeteenust osutama vastavalt Veeteede Ametiga teisipäeval sõlmitud lepingule järgmisel kümnel aastal. Jäämurdetööde korraldamine on Veeteede Ameti ülesanne, Tallinna Sadam kohustub vastavalt teenuselepingule andma selleks laeva koos meeskonnaga.

MSV Botnica saabub Eestisse eeldatavalt detsembri keskel või teises pooles. Vastavalt Veeteede Ametiga aastateks 2013-2022 sõlmitud teenuselepingule algab jäämurdja navigatsiooniperiood eeloleval talvel 2. jaanuaril ja kestab kuni 20. aprillini. Järgnevatel aastatel algab navigatsiooniperiood 20. detsembril ja kestab kuni 20. aprillini.

Tallinna Sadam soetas MSV Botnica tulenevalt Eesti riigi strateegilisest huvist tagada jäämurdeperioodil ligipääs Soome lahes asuvatesse Eesti sadamatesse olukorras, kus praegune kohe 50-aastaseks saav jäämurdja Tarmo on sisuliselt amortiseerumas. Kuna jäämurdetööde teostamine ei kuulu Tallinna Sadama põhitegevusalade hulka, olid teenusehankel osalemise ja jäämurdja soetamise otsustusprotsessi kaasatud nii ettevõtte nõukogu kui majandus-ja kommunikatsiooniministeerium omaniku esindajana.

Veeteede Ametiga sõlmitud teenuselepingu alusel hakkab MSV Botnica laevasid ja laevakaravane abistama peamiselt Muuga, Tallinna lahe, Kopli lahe, Paldiski lahe, Kunda ning Sillamäe sadamatesse sisenemisel ja väljumisel.

MSV Botnica on Soomes Raumas asuva Aker Finnyardi laevatehases 1998. aastal valminud mitmeotstarbeline jäälõhkuja. Läänemere oludes tugevaimat vajalikku ehk ICE-10 jääklassi kandva aluse pikkus on 97,3 ja laius 24,3 meetrit. Vabas vees on MSV Botnica maksimumkiirus 16,5 sõlme, kuni 80-sentimeetrises jääs suudab laev liikuda kiirusega kuni kaheksa sõlme. Maksimaalne jää paksus, mida MSV Botnica suudab ühtlasel kiirusel läbida, on 1,2 meetrit.

Eesti seni ainus jäämurdja Tarmo valmis 1963. aastal. 2010./2011. aastal kasutati jäämurdetöödel lisaks Soome puksiirlaeva „Zeus“ ja 2011./2012. aastal muude sobivate jäälõhkujate puudumisel Norra reederile kuuluvat mitmeotstarbelist laeva „Vidar Viking“. Pärnu lahel on alates 2006. aastast jääd murdnud Veeteede Ameti mitmeotstarbeline poilaev „EVA 316“, mida on vajadusel abistanud Eestist ja Soomest prahitud puksiirlaevad.


Taustaks: MSV Botnica ja Tarmo võrdlusandmeid

MSV Botnica
Ehitatud: 1998 (14 a)
Täisveeväljasurve (DW): 2850t
Pikkus: 97,3m
Laius: 24,3m
Süvis max: 8,5m
Peamasina võimsus: 15 000kW (20508 hj)
Pukseerimisseade: 117 tonni
3 kraanat: 160t, 15t, 5t
5 tekki + helikopteri tekk
Kütus: merediisel, keskmine kulu 25t ööpäevas jäämurdmisel.
Meeskond: 18, kajutikohti 72 inimesele
2 päästepaati, 1 kiirvalvepaat, 6 päästeparve
Autonoomsus: 30 päeva
Laeva saab kasutada jäämurdetöödel, veealuste torude ja kaablite paigaldamiseks, naftapuurtornide teenindamiseks. Vastava varustuse paigaldamisel sobib ka õlireostustõrjeks.

Jäämurdja TARMO
Ehitatud: 1963 (49 a)
Täisveeväljasurve (DW): 1585t
Pikkus: 84,5m
Laius: 21,2m
Süvis max: 7,3m
Peamasina võimsus: 10120kW (13760 hj)
4 sõukruvi
Üks kraana
Kütusekulu: keskmiselt 30 t ööpäevas
Meeskond: 33


Lisainfo: Marko Raid, AS-i Tallinna Sadam finantsjuht, tel. 6 318 047, e-mail: [email protected]

Vaata lisaks