Tallinna Sadama Tegusad Teod 2014

Olulisemad projektid ja saavutused Tallinna Sadama jaoks 2014. aastal:

 

Kruiisikai valmimine

17.mail avas Tallinna Sadam seni kõige pikema Eestit külastanud kruiisilaeva Royal Princess sildumisega uue 9,34 miljonit eurot maksva kruiisikai, mis võimaldab vastu võtta varasemast suuremaid kruiisilaevasid ja tõsta seeläbi Tallinna atraktiivsust kruiisioperaatorite silmis.

Tallinna Sadama panust Tallinna turismiinfrastruktuuri arendusse tunnustas Tallinna linn ettevõtlusauhindade tseremoonial, kus  AS Tallinna Sadam võitis uue kruiisikai ehituse eest tiitli „Arendusprojekt 2014“, mis on tunnustus parimale ettevõtlust või turismi soosivale kinnisvaraalasele arendusprojektile.

Mainekas kruiisiajakiri „Seatrade Insider“ nimetas Tallinna Sadama Aasta Kruiisisadama nominendiks Kopenhaageni ja Istanbuli sadamate kõrval.


Parvlaevade opereerimise hanke võit ja uue tütarettevõtja TS Laevad loomine

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi korraldatud Rohuküla-Heltermaa ja Kuivastu-Virtsu parvlaevaliinide avaliku liiniveo opereerimise riigihanke  võitjaks tuli Tallinna Sadam ning ettevõte on valmis pakkuma mandri ja saarte vahel mugavat ja tänapäevastele standarditele vastavat teenust alates 2016. aasta sügisest. 

 Parvlaevaliikluse korraldamine on Tallinna Sadamale uus  äriprojekt, mille puhul on täidetud nii Tallinna Sadama majanduslikud eesmärgid kui ka riigipoolne ootus pakkuda konkurentsi senisele operaatorile. Selleks otstarbeks loodi ka Tallinna Sadama koosseisu uus tütarettevõtja – TS Laevad.

 Vastavalt riigi tellimusele valmivad 2016. aasta 1. oktoobriks 4 uut parvlaeva.


Jäämurdja Botnica töötas Kara meres

2014.aasta suvehooajal töötas jäämurdja Botnica Kara meres osutades teenust Exxon Mobilile ja Rosnefti le ning olles esimene Eesti lipu all ja Eesti  meeskonnaga  nafta- ja gaasiväljadel polaartööd teinud laev. Viis kuud tööd Vene-Ameerika ühisprojektiga Kara mere naftaväljadel andis kindlustunde, et Botnica on suuteline hakkama saama ka väga keerukate töödega nii sügaval vee all kui vee peal ja seda siis ükskõik millises maailmamere osas,  kaasaarvatud polaaraladel.

Kaugel põhjas, kuhu ei ulatu ei FM raadiosagedused ega ükski telepilt, rääkimata mobiililevist, on koht, kus tehakse koostööd hoolimata poliitikast, mida mandritel aetakse.

 


Konteinerterminali laienduse käivitamine

Juulikuus käivitati Muuga sadamas konteinerterminali laiendus. Terminali käivitas Transiidikeskus koostöös Tallinna Sadamaga.

Transiidikeskuse Muuga konteinerterminali laiendustööd hõlmasid 10,5 hektarilise lisaterritooriumi arendamist konteinerite käitlemiseks ja ladustamiseks, muuhulgas rajati uus raudtee laadimisjaam, mis võimaldab senisest veelgi efektiivsemalt teenindada konteinerite marsruutronge. 

Tallinna Sadama juba varasemalt tehtud investeering konteinerterminali laiendusse oli 54 milj eurot, mille raames rajati 378 m pikkusega kai nr.17 ning pikendati 100 m võrra 16. kaid. Uus kai võimaldab vastu võtta suuremaid ehk post-panamax suurusega konteinerlaevu, mis omakorda annab eelduse tulevikus hub’i loomiseks Muuga sadamasse.

 


ITT logistikakeskuse avamine Muugal

Augustis avati Muuga sadamas ITT Baltic OÜ kaasaegne multifunktsionaalne terminal, mis pakub laia logistiliste teenuste spektrit veoste töötlemisel, ladustamisel, hoidmisel ja ekspedeerimisel Muuga sadama vabatsoonis. Terminal tegeleb samuti sorteerimise, komplekteerimise ja veoste markeerimisega, nende pakendamise ja kaalumisega ning raudteevagunite laadimisega.


Riskianalüüsi valmimine

Muuga sadama territooriumil tegutsevate ettevõtete tegevusega seonduvate riskide koosmõjusid ei olnud varasemalt põhjalikult hinnatud. See on aegade jooksul tekitanud subjektiivseid spekulatsioone Muuga sadama arendamise võimalikkusest ning pärssinud erinevate osapoolte koostööd. Sadam võttis eesmärgiks välja selgitada Muuga sadama arenguvõimalused arvestades kõiki sadama tegevusest tulenevaid riske. Nüüd on riskianalüüs valmimas ning eksperdid on jõudnud järelduseni, et Eesti suurima kaubasadama arendamine on võimalik eeldusel, et kõik osapooled saavad aru oma vastutusest ohutusmeetmete rakendamisel Muuga sadamas, et tagada sadamas tegutsevate ettevõtete töötajate ja sadama lähipiirkonnas elavate elanike ohutus.

 


Paldiski sadam sai sügavamaks

Novembrikuus lõppesid süvendustööd  Tallinna Sadammale  kuuluvas Paldiski Lõunasadamas, mille tulemusena süvendati sadama  akvatooriumi  pöörderingi ja sissesõidukanalit seniselt 13,5 meetrilt 14,5 meetrini. Saavutatud sügavus – 14,5 m võimaldab nüüdsest Paldiski Lõunasadamas teenindada  senisest suuremaid ehk kuni 100 000 tonnise kandevõimega tankereid.


Vanasadama planeeringute arhitektuurivõistlus

Tallinna Sadam korraldas Vanasadamas asuvate kvartalite kavandatavate detailplaneeringute algatamise tarbeks arhitektuurivõistlused. Kahe Vanasadamas asuva kvartali – Põhjaosa ( Linnahalli lähipiirkond)  ja Uus-Sadama  linnaruumiliste eskiiside arhitektuurivõistluste parimateks töödeks tunnistati žürii poolt vastavalt AB Salto ja Stuudio Tallinn tööd.

 Edasises tegevuses lähtub Tallinna Sadam võidutööde pakutud lahenduste plussidest ja teostatavusest, kasutades lisaks ka teiste tööde tugevatest külgedest saadud sisendit, et algatada ala detailplaneering. Planeeringu eesmärk on sätestada orienteeruvad ehitusmahud, maa sihtotstarbed ning nõuded transpordiskeemile.


Reisijate arvu rekord

2014.aasta lõpul ületab  Tallinna Sadama sadamaid läbinud reisijate arv rekordilise 9,5 miljoni reisija piiri, mis on mullusest  4 protsendi võrra rohkem.  Kõige populaarsem laevaliin oli Tallinn-Helsingi, ligi 57 protsenti kõigist reisijatest ehk  ca 5,4 miljonit inimest  reisis Tallinki laevade pardal, suurima reisijate arvuga laev –  ca 1,8 miljonit oli Viking Line’i Viking XPRS.

 


Uus atraktsioon – õhupall sadama-alal

Juulikuus avati sadama-alal uus atraktsioon – Balloon Tallinn ehk hiiglaslik maa külge ankurdatud heeliumpall. Balloon Tallinn gondlis saab tõusta kuni 120 meetri kõrgusele, kust avanevad  imelised panoraamvaateid sadamale, Tallinnale ja Soome lahele.

 


Tallinna Sadamal on uus maskott

Tallinna Sadamal on uus maskott, kellel nimeks sadamakapten hüljes Ülo. Maskoti uus karakter valmis avaliku konkursi tulemusena ning pandi kokku mitmest populaarseimast konkursitööst. Maskoti valmistas Eesti üks tuntumaid teatrikunstnikke Gunta Randla.

Maskoti karakteriks valiti hüljes, kuna hülged on kaunid mereloomad, keda on olnud lust kohata ka sadamate kandis.

Vaata lisaks