Tallinna Sadama tegusad teod 2017

Anname ülevaate lõppeva aasta olulisimatest sündmustest ja enim märkimist väärivatest projektidest Tallinna Sadamas aastal 2017:

Vanasadama Masterplaani koostamine

Tallinna Sadam kuulutas 2016. aastal välja Vanasadama arendusplaani ehk Masterplaani 2030 ideekonkursi eesmärgiga leida pikaajaline terviklahendus, mis on aluseks sadama-ala kinnisvaraarendusteks ning linnalise ja avaliku ruumi ühendamiseks sadama funktsioonidega. Tallinna Sadamal on plaanis tuua sadamafunktsioonide kõrvale Vanasadamasse rohkem linnalist arendust ning muuta piirkond kergesti läbitavaks ning atraktiivseks linnaruumiks.

2017. aasta augustis valiti välja Vanasadama Masterplaani ideekonkursi võitja, kelleks osutus rahvusvaheliselt tunnustatud arhitektuuribüroo Zaha Hadid Architects. Masterplaan 2030 dokument valmis detsembris. Järgmise sammuna  algatatakse  juba 2018. aastal esimesed detailplaneeringud ning töötatakse välja sobivad ärimudelid arenduste elluviimiseks.

 


Tark Sadam käivitamine ja uue check-in ala loomine

3. oktoobril käivitus Vanasadama A-terminali alal sõidukitega reisijatele Targa Sadama süsteem, mis tähendab, et sõidukid juhatatakse nüüd pärast check-in’i infotabloode abil laeva ning tõkkepuud avanevad tänu automaatsele numbrituvastusele automaatselt. Süsteem muudab sõidukitega reisijatele laevale mineku oluliselt kiiremaks ja mugavamaks!

Targa Sadamaga seoses rekonstrueeriti Logi tänav ning ehitati uued pääslad ja autode ootealad, 2017 aasta juunis suunati kogu A-terminali sõidukite check-in ala ühte asukohta. Uuenenud liiklusskeemiga muutus Vanasadamas sõiduautode liikumine Eckerö Line, Viking Line ja Moby SPL laevadele.

 


Tallinna Sadama IPO ettevalmistus

Tallinna Sadam AS läheb 2018. aastal kuni 33% ulatuses börsile. Ettevalmistused selleks algasid 2017 aasta esimeses pooles vajalike nõustajate välja valimisega.

Valitsus andis 16. novembril majandus- ja taristuministrile nõusoleku Tallinna Sadama aktsiate avaliku esmase pakkumise (IPO) ettevalmistuste jätkamiseks ja kiitis heaks edasised tegevused, põhimõtted ning ajakava. Tallinna Sadama börsile viimise eesmärk on suurendada ettevõtte väärtust, mainet ja läbipaistvust ning luua investeerimisvõimalusi nii Eesti inimestele, pensionifondidele kui ka välisinvestoritele.
Tallinna Sadama aktsiad noteeritakse Nasdaq Tallinna börsil. Avalikule kauplemisele läheb kolmandik ettevõtte aktsiatest, kontrolliv enamus jääb riigile.

 


Muuga-Vuosaari liini avamine

Tallinna Sadama ja Tallinki koostöös käivitati oktoobris Muuga sadamast regulaarne kaubaveoliin Vuosaari sadamasse kaubalaevaga Sea Wind. Hinnanguliselt suunab see Tallinna kesklinnast välja enam kui 40 000 kaubaveokit aastas ning vähendab märgatavalt nii liikluskoormust kui ka linnasisest õhusaastet.

 


Reisijate arvu rekord

Tallinna Sadama sadamaid läbib 2017. aastal ligikaudu 10,5 miljonit reisijat, mis on eelmise aastaga võrreldes 325 000 reisijat rohkem. 2017 aastal oli rekordiline ka Tallinna külastanud kruiisireisijate arv. Tänavuse kruiisihooaja jooksul külastasid kruiisilaevad Tallinna 311 korda ning tõid Tallinnaga tutvuma rekordilised 564 280 kruiisituristi. Saaremaa sadamat külastasid kruiisilaevad viiel korral 1 513 kruiisituristiga pardal.

 


Uute parvlaevade (Tõll, Tiiu, Piret) liinile tulek

2017. aastal jõudsid kolm uut parvlaeva Eestisse ja asusid liinile Eesti suursaarte ja mandri vahel. Tõll asus Kuivastu-Virtsu liinile 22. jaanuaril, Tiiu Heltermaa-Rohuküla liinile 9. aprillil ja Piret Kuivastu-Virtsu liinile 12. aprillil. Uute parvlaevade tulekuga on Eesti suurimatele saartele tagatud mugav ja stabiilne  parvlaevaühendus. Tallinna Sadama tütarettevõte ja parvlaevaliikluse operaator TS Laevad soovib olla kindel ja usaldusväärne partner nii riigile kui parvlaevadega sõitjatele ning  koostöös saarlaste ja hiidlastega arendada oma teenust edasi.

 


Innovatsiooniprojektide algatamine

Tallinna Sadama eesmärgiks on saada uuendusmeelseimaks sadamaks Läänemere ääres.

2017. aasta alguses algatasid Eesti logistika-ja transpordisektori erinevad osapooled Single Window projekti, mis tegeleb kogu Eesti tarneahela digitaliseerimisega arendades ühtset platvormi ja põhimõtteid infovahetuseks sektori erinevate osapoolte vahel. Projekti eesmärk on lähiaastatel viia Eesti logistika- ja transpordisektor üle paberivabale info- ja dokumendivahetusele.

Sel kevadel korraldasime Teaduspargi Tehnopol abiga hackathoni-stiilis innovatsioonipäeva, et uuendusmeelsust paremini meie töötajateni viia ning lahendada mõnda hetkel esinevat kitsaskohta või pakkuda uusi võimalusi. Selle tulemusena on mitmed põnevad projektid tänaseks juba töös ning tulemusi saab näha uuel aastal.

 


Läbi aegade suurim dividend omanikule

2017. aasta kevadel kanti Tallinna Sadama dividendimaksena riigi eelarvesse 48 miljonit eurot. Maksele lisandus tulumaksukulu summas 12 miljonit eurot. Tegemist oli kõigi aegade suurima dividendimaksega.

 


Läbi aegade suurim laenukapitali kaasamine 105 mln eurot pikkusega 10 aastat

Novembris allkirjastasid Tallinna Sadam ning Swedbank lepingu 10-aastase tähtajaga võlakirjade emiteerimiseks. Emissiooni maht oli 105 miljonit eurot ning selle märkis tervikuna Swedbank, kes tõusis tehingu tulemusena ühtlasi Tallinna Sadama suurimaks finantseerijaks.Tehingu tulemusena korrastus lisaks ettevõtte lühi- ja pikaajaliste kohustuste struktuur, mis on muuhulgas oluline planeeritava Tallinna Sadama aktsiate avaliku esmapakkumuse (IPO) kontekstis. Tehingu tulemusena langes ka ettevõtte laenuportfelli keskmine intressimarginaal, mis on nüüd 0,93%.

Vaata lisaks