Tallinna Sadama grupi tegusad teod ja sündmused 2021

Vaata kokkuvõtet Tallinna Sadama grupi eelmise aasta olulistest tegudest ning sündmustest.

REISIJATE-JA KAUBAVEDU, TULEMUSED

Kaubamahu kasv
2021. aastal läbis  Tallinna Sadama sadamaid  kokku 22,4 miljonit tonni kaupa ning 3,5 miljonit reisijat.  Aasta kokkuvõttes kasvas kaubamaht eelmise aastaga võrreldes 5%. Kasvu vedas ro-ro ja puistlasti mahtude kasv. Reisijate arv vähenes pandeemia mõjul 18%, samas laevakülastuste arv kasvas 4% tänu kaubaveo jätkumisele rahvusvahelistel reisiliinidel.


Tallinn-Stockholm liini taasavamine 

2020. aastal alguse saanud koroonakriis sulges nii mitmedki ühendused Tallinnaga, sealhulgas igapäevased laevareisid Stockholmi. 2021.aasta suvi tõi aga kriisile leevendust ja juuli alguses taasavati laevaühendus Tallinna ja Stockholmi vahel. Kuue kuu jooksul on kahe pealinna vahel reisinud juba ligi 200 tuhat reisijat.


Kruiisihooaja 
taaskäivitumine
Kui 2020 aasta suvel ei külastanud koroonaviiruse leviku tõttu Tallinna ükski kruiisilaev, siis 2021 aasta juulist oktoobrini toimus Tallinna 45 kruiisilaeva külastust. See on märk, et kruiisiturism, mis on koroonakriisis üks enim mõjutada saanud sektoritest, on tasapisi taastumas.

Tallinna Sadam maksis oma ligi 18 000le aktsionärile dividende 20,3 miljonit eurot
Tallinna Sadam maksis juunis oma eelmise aasta 28,5 miljoni eurosest kasumist välja kokku 20,3 miljonit eurot ehk 0,077 eurot aktsia kohta. Kokku said dividendi 17 856 aktsionäri, keda oli võrreldes börsil noteerimisega 3 aastat tagasi ligi 30 protsenti rohkem.

Tallinna Sadama kui börsiettevõtte eesmärk on pakkuda oma aktsionäridele stabiilset dividenditulu ning vaatamata eelmise aasta keerulistele oludele peamiselt reisisadamate äris suudeti aktsionäride kinnitatud dividendipoliitikat täita. Investorite arvu 30-protsendiline suurenemine ja erainvestorite osaluse märkimisväärne kasv 7 protsendilt 13 protsendile võrreldes 3 aasta taguse noteerimise ajaga näitas, et suures osas on Tallinna Sadama aktsionärideks erainvestorid ja sadam on sellega jätkuvalt tõeline rahvaaktsia.


Muuga tööstuspargi ankurklient 
Katoen Natie investeeris laiendusse
Globaalne logistikaettevõte  Katoen Natie laiendas oma logistikakeskust Muuga sadama tööstuspargis, investeerides kasvanud ärimahtudega toime tulemiseks 10 miljonit eurot valminud laohoone rajamisse. Muuga sadama vabakaubandustsoonis asuva terminali 10 000-ruutmeetrine laiendus suurendada käideldavate kaupade mahtu, laiendada logistikateenuste valikut ja kliendiportfelli.

 

TOOME LINNA SADAMASSE 

Veebruaris valmis D-terminali parkimismaja
Tallinna Sadam avas veebruaris Vanasadamas D-terminali vahetus läheduses ühe maa-aluse ja nelja maapealse korrusega parkimismaja. Parkimismajast  pääseb otse D-terminali ja sealt mugavalt laevale ning vastupidi. Parkla on avatud nii reisijatele kui ka teistele, kel soov peatuda näiteks piirkonna hotellides või vaja  külastada naabruses asuvaid ettevõtteid.

Parkimismaja valmimine aitab parandada  meie reisijate kasutajakogemust ning  vähendada  sadama-alal olevaid parkimisalasid.


Avasime uue kruiisiterminali ja promenaadi

15. juulil avasime Vanasadamas targa ja rohelise kruiisiterminali ning 850-meetri pikkuse katusepromenaadi. Uue kruiisiterminali näol on tegemist piirkonna kõige kaasaegsema ja multifunktsionaalsema terminaliga, mis on ehitatud nii, et vähendada selle negatiivset mõju keskkonnale. Terminali energiavajadus tagatakse Põhjamaade kliimale kohandatud päikesepaneelidega ning rajatist köetakse soojuspumba abil mereenergiaga, mis muudab selle aastaringselt kasutatavaks.

Ligi kilomeetri pikkune katusepromenaad, mis ühendab mereääre Kultuurikilomeetriga, on avanud linnarahvale vaba-aja veetmiseks seni ligipääsmatu sadama-ala. Promenaadil on hulgaliselt istumiskohti, restoran Ocean 11, laste mänguväljak ning treeningvahendid.

Kruiisiterminal on kruiisihooajavälisel ajal ka ainulaadne sündmuspaik mahutades kuni 2000 inimest. Seal sobib korraldada firmapidusid, kontserte, konverentse ja muid sündmusi. Tänaseks on kruiisiterminalis toimunud juba 45 sündmust, suurimad neist ligi tuhande külalisega.

 

Admiralisild
24. augustil avasime Vanasadamas A- ja D-terminali kallasalasid ühendava jalakäijate silla, mille nimeks sai konkursi ja rahvahääletuse tulemusel Admiralisild. Tänu Admiralisillale on nüüd mugavalt Reidi tee kaudu ühendatud Pirita ja Kadriorg ning Kultuurikilomeetri abil Kalamaja ja Põhja-Tallinn kõigile jalakäijatele ja kergliiklusele. Vanasadama ala on üha enam muutumas piirkonnaks, mis on kõigile avatud ja külalislahke. Üle Admiraliteedi basseini kanali rajatud Admiralisild on Eestis ainulaadne pöördavatav sild.

 

SADAMA KESTLIK ARENG

Tallinna Sadam tarbib ainult Eestis toodetud rohelist elektrit
Märtsis sõlmitud lepinguga varustab Eesti Energia 2021. aasta jooksul Tallinna Sadamat 10 GWh mahus taastuvelektriga sadama omatarbeks. Seeläbi jääb aastas kokku emiteerimata ligi 7 000 tonni CO2-te.

Tallinna Sadam on äri- ja arendustegevuses järjekindlalt panustanud, et vähendada oma tegevuse negatiivset mõju keskkonnale. Energiatõhusus ja taastuvenergiaallikate suurem kasutus on oluline samm sadama ökoloogilise jalajälje vähendamisel ja kliimaneutraalsuse saavutamisel.

Vanasadamas on loodud kaldaelektri ühendus viiele laevale
Alates 1. juulist 2021, kasutavad Tallink Grupi reisilaevad Silja Europa ja Baltic Queen Tallinna Vanasadama kai ääres seistes kaldaelektrit.  Varasemalt oli Vanasadamas kaldaelektri ühendus loodud Finlandia, Viking XPRS ja Victoria I laevadele. Seega on 2021 aasta lõpuks Vanasadamas viis laeva, mis sadamas seistes ühendatakse kaldaelektrisüsteemidega. Kaldaelektri kasutuselevõtt Vanasadamas tähendab olulist sammu kestlikuma tegevuse suunas, mis tagab pealinnas puhtama elukeskkonna ning vähendab ka laeva masinate poolt tekitatavat müra.

Arvestuslikult väheneb ettevõtte ühe kaldaelektrit kasutava reisilaeva CO2 heitmete maht ligikaudu 100 tonni võrra ühes kuus.

Vanasadamas hakkasid laevu teenindama automaatsed sildumisseadmed 
Vanasadamasse saabuvaid ja lahkuvaid Tallinn-Helsinki liinil sõitvaid laevu asusid kolmel kail teenindama automaatsed sildumisseadmed, mis aitavad hoida kokku sildumisele kuluvat aega, muuta sildumine ohutumaks ning  säästa keskkonda. Kuna laev kulutab kai juures manööverdamisele vähem aega, siis kokku hoitud sõiduaeg vähendab laeva kütusekulu ning heitmekoguseid.

Uute sildumisseadmete paigaldamine toimus projekti TWIN-PORT 3 raames ja seda toetas Euroopa Liit infrastruktuuri investeeringute meetme CEF kaudu.

Tallinna Sadam ja TS Laevad pälvisid vastutustundliku ettevõtluse indeksi hõbemärgise
Tallinna Sadam ja TS Laevad osalesid 2021. aastal taaskord Vastutustundliku Ettevõtluse Foorumi korraldatud vastutustundliku ettevõtluse indeksi küsimustikus, et saada väline hinnang ettevõtte sotsiaalselt vastutustundlikele ja jätkusuutlikele tegevustele. Sellel aastal hinnati tegevusi kolmes kategoorias: valitsemine, kliima ja keskkond ning ühiskond ja sotsiaalne keskkond.

Nii Tallinna Sadam kui ka TS Laevad said indeksi küsimustikus kokku 69 punkti ehk mõlemal ettevõttel jäi kuldmärgisest puudu vaid üks punkt. Väärikad tulemused annavad kindlust, et ettevõtete arendamisel ja tegevustega ollakse õigel teel.

 

TÖÖKESKKOND

Tallinna Sadam on Eesti mainekamate tööandjate ja suurettevõtete pingereas kõrgetel kohtadel
Kantar Emori igakevadise tööandjate maine uuringu järgi on Tallinna Sadam jätkuvalt atraktiivne tööandja. Uuringus osalenud palgatöötajate hinnangul platseerus Tallinna Sadam mainekamate tööandjate pingereas 6. kohale Eesti Energia, Tallinna Lennujaama, Tallinki, Skype’i ja LHV Panga järel.  Aasta lõpus läbiviidud suurettevõtete maineuuringu järgi on Tallinna Sadam 13.kohal, tõustes võrreldes eelmise aastaga märkimisväärselt.

 

TUNNUSTUSED

2021. aasta oli Tallina Sadamale tunnustuste rohke

  • Vanasadama kruiisiterminali ja promenaadi tunnustati Tallinna Arendusprojekt 2021 tiitliga
  • PrudentiaAdvisory ja Nasdaq Tallinn poolt valiti Tallinna Sadam Eesti väärtuslikemate ettevõtete pingereas kümne esimese hulka
  • Vanasadama Admiralisild valiti ehitussektori aastakonverentsil “Ehitus 2022+: E-horisont” aasta rajatiseks 2021
  • Tallinna Sadam valiti parimate investorsuhetega Balti börsiettevõtteks
  • Digitaalehituse klaster tunnustas Tallinna Sadamat  tiitlitega “Aasta tegu“ ja „Aasta organisatsioon“

 

TS SHIPPING

Jäämurdja Botnica edukas suvi Kanada Arktikas
Tallinna Sadama tütarettevõttele TS Shipping kuuluv jäämurdja Botnica töötas sel aastal juba neljandat suveperioodi Kanada Arktikas Milne Inleti sadama lähistel rauamaaki kaevandava ettevõtte Baffinland Iron Mines Corporation heaks.

Botnica lahkus Eestist Kanada Arktikasse 27. juunil ning jõudis tagasi 18. novembril.

Jäämurdja Botnica osutab ka järgmisel kümnel aastal jäämurdeteenust Transpordiametile
Tallinna Sadama tütarettevõte OÜ TS Shipping võitis Transpordiameti poolt korraldatud avaliku hanke jäämurdeteenuse osutamiseks ja navigatsiooni kindlustamiseks Soome lahel perioodil 20.12.2022-20.04.2032. Jäämurdeteenust Eesti rannikuvetes osutab multifunktsionaalne jäämurdja Botnica sarnaselt eelneva 10-aastase prahilepinguga iga-aastaselt 20. detsembrist kuni 20. aprillini.

TS LAEVAD

TS Laevad teenindas 2021. aastal 2 204 136 reisijat ja viis üle rekordilised 1 099 643 sõidukit 

Tallinna Sadama tütarettevõte  TS Laevad OÜ teenindas 2021. aastal kahel liinil kokku 2 204 136 reisijat ja viis üle Väinamere rekordilised 1 099 643 sõidukit, mida oli vastavalt 12% ja 14% rohkem kui aasta varem.

2021. aasta suursaarte ja mandri vaheline reisijate arvnäitas koroonakriisi eelse taseme taastumist jäädes ainultveidi alla 2017-2019 aasta numbritele ning oli 2020. aastast lausa 12% suurem.
Lõppenud aasta sõidukite arv oli aga mõlemal liinil rekordiline ületades 2020. aastat 14%-ga ning senist rekordaastat 2019 5%-ga. Sõidukite arvu kasvu vedasid veokid-haagised ning liinidest Rohuküla-Heltermaa liin, kus viisime üle mere 312 916 sõidukit ületades esmakordselt 300 000 sõiduki piiri. Rekordilise sõidukite arvu juures oli mullu 648 467 inimesega rekordiline ka Rohuküla-Heltermaa liini reisijate arv, mis ületas senise 2019. aastast pärit rekordi 4%-ga.  

Virtsu-Kuivastu liinil teenindas TS Laevad lõppenud aastal 1 555 669 reisijat ning 786 727 sõidukit, mida oli vastavalt 10,4% ning 13,5% rohkem kui aasta varem. Liini reisijate arv jäi rekordilise 2019. aasta tulemusele alla 12,3%, kuid üle veetud sõidukite arv oli 2,2% võrra suurem.

Vaata lisaks